[email protected]

התראה של 17 דקות לשימוע אינה מספקת – בית הדין פסק פיצוי בגין פיטורים שלא כדין

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק לאחרונה פסק דין חשוב המצביע על חשיבות השמירה על הליך שימוע הוגן ומסודר. המקרה שנדון עסק בעובדת שהועסקה כמתכנתת ופוטרה לאחר שימוע שנערך בצורה בעייתית. פסק הדין מספק תובנות משמעותיות לגבי הדרישות המשפטיות הנדרשות בהליכי פיטורים.

 

העובדת הועסקה בחברה במשך כשנתיים והשתכרה 11,500 שקל בחודש. לאחר שנקראה לשימוע בהודעה שנשלחה דרך ווטסאפ עם התראה של 17 דקות בלבד, פוטרה למחרת. לאחר השימוע, היא קיבלה את פרוטוקול השימוע וכתבה למנהל שהכין אותו כי נושאים מסוימים שצוינו בפרוטוקול לא נדונו במהלך השימוע.

 

העובדת טענה בתביעתה כי פוטרה שלא כדין, לא קיבלה העלאת שכר שהובטחה לה, ולא הוזהרה מראש לגבי חוסר שביעות רצון מהעבודה שלה. החברה, מצידה, טענה כי היו תלונות רבות על עבודתה, שהעובדת לא דיווחה על שעות עבודה מדויקות, ולא הייתה זמינה לאחר חופשת הלידה.

 

בית הדין קבע כי הליך השימוע במקרה זה לא היה הוגן. התראה של 17 דקות בלבד אינה מספקת לעובד זמן הולם להתכונן לשימוע ולגבש את תגובתו. פסק הדין מדגיש כי המעסיק חייב להעניק לעובד זמן סביר כדי להיערך לשימוע, ולא ניתן להעמיד את העובד בפני עובדה מוגמרת.

 

פסק הדין מציין כי החברה לא הציגה תלונות רשמיות על עבודת העובדת עד לתלונה סמוכה לפיטורים, וכי העובדת לא קיבלה העלאת שכר של 6,000 שקל שהובטחה לה. מדובר בהפרת התחייבות כלפי העובדת.

 

בית הדין חייב את החברה לשלם פיצוי בסך 10,000 שקל לעובדת בגין פיטורים שלא כדין. פיצוי זה נועד לפצות את העובדת על הפגמים בהליך השימוע ולהתחשב בהשפעה של ההתנהלות הלקויה.

 

פסק הדין מציין את החשיבות הרבה של ניהול הליך שימוע הוגן ומסודר. מעסיקים חייבים להעניק לעובדים זמן מספק להתכונן לשימוע ולהבין את הסיבות לפיטוריהם, אחרת הם עשויים להיתבע בגין פיטורים שלא כדין. התנהלות לקויה כמו במקרה הנדון עלולה להוביל לפיצויים משמעותיים ולקביעת זכויות העובדים בהליכי פיטורים.